Jan van Haasteren saknade pjäser eller i ditt fall "Jan van Haasteren förlorade pjäs"
Om du har köpt ett nytt pussel och det saknas en bit så kan du kontakta JUMBO – läs våra instruktioner för detta.
Observera, i förklaringen nedan antar vi att du först hade ett komplett Jan van Haasteren-pussel och att du har förlorat en bit eller att det saknas en bit. Om du missar en bit är det alltid väldigt irriterande, men vet att du inte bara kan skriva ut 1 pusselbit. Det är väldigt svårt att komma på samma – passande – bit eftersom endast ett visst antal pussel görs av en tärning. Men det kan alltid vara så att det saknas en bit (!). Till och med vinnarna av det holländska NM-pusslet missade en bit 2019, efter att de hade lagt det vinnande pusslet:
Saknade pusselbitar Jan van Haasteren - För pussel upp till 2000 bitar - vidta följande åtgärd:
Om du av någon anledning har saknade bitar (förlorade eller köpta via en begagnad marknadsplats), kan du posta pusslen upp till 2000 bitar till jvhontbraakdestukjes@gmail.com† Vänligen inkludera följande i ditt e-postmeddelande:
- Ett skarpt, välexponerat skott från höger ovan med cirka 7 stycken på varje sida av hålet.
- geen översiktsfoto.
- Ett foto av det nedre vänstra hörnet (10×10 stycken).
- En skarp bild av hela locket
- Pusslets nummer (du hittar detta under Jumbo-logotypen på sidan av lådan).
- Pussel gjorda före 2014 har en slät struktur. Pussel efter 2014 har en slags lättnad över pusslet. Ange vilken version du har.
- Ditt namn och adress
NB: Vet att det är jobbigt att hitta saknade bitar och göra allt detta arbete. Kostnader ska därför beräknas för detta. Detta arbete utförs av personer med funktionsnedsättning, som arbetar på 'Gemiva SVG' grupp. Det är följande:
”Ett litet bidrag begärs för denna supertjänst. 1,25 € för fraktkostnader. €1,00 för den första biten och möjligen €0,25 för varje efterföljande bit upp till maximalt 10 bitar.”
Saknade pusselbitar Jan van Haasteren - För pussel från 3000 till 5000 bitar - gör följande:
För pussel på 3000 eller 5000 bitar kan du maila till Gekvanjvh@ziggo.nl, och skicka all information enligt ovan under 'för pussel upp till 2000 bitar'. Anja och Rita (totala samlare) försöker sedan ordna så att du får tag i de saknade bitarna. Det finns ingen garanti för att dessa e-postadresser eller tjänster kommer att fortsätta att finnas i många år framöver. Allt är volontärarbete. Kolla det själv, och om du vet att mailadressen har ändrats, skicka den vidare via contact@puzzel-1000-stukjes.nl, så justerar jag det också 🙂
NB: Vet att det är jobbigt att hitta saknade bitar och göra allt detta arbete. Kostnader ska därför beräknas för detta. Detta arbete utförs av personer med funktionsnedsättning, som arbetar på 'Gemiva SVG' grupp. Det är följande:
”Ett litet bidrag begärs för denna tjänst. 1,00 € för fraktkostnader. €1,00 för den första biten och möjligen €0,50 för varje efterföljande bit upp till maximalt 10 bitar."
Gå med på Facebook-sidan "Misking Pieces".
Du kan gå med i detta JvH-gruppen på Facebook† Det finns alltid där. Lycka till med din ansökan via Facebooksidan, och vet: det är ett jättejobb att hitta en saknad bit till någon i deras 'arkiv'! Så här ser till exempel deras Facebook-sida ut:
Mer om personerna bakom Facebook-gruppen 'Jan van Haasteren saknade bitar'
Personerna som har hand om detta jobbar på Spoorzicht aktivitetscenter, och Spoorzicht Activity Centre är en del av Gemisa-SVG. AC Spoorzicht erbjuder meningsfulla aktiviteter på dagarna för personer med psykiska, fysiska och/eller flera funktionshinder. De har till exempel en tvålfabrik & ett bageri och sedan 2018 även avdelningen JvH Missing Pieces. Detta var en idé från en av cheferna för denna grupp, och hon var själv ett entusiastisk fan av att göra Jan van Haasteren-pussel. De har skåpen fulla med Jan van Haasteren-pussel där, redan mer än 1000 pussel. De ligger i Dordrecht. Att leta efter en saknad pusselbit har därför blivit en del av dagverksamheten. Sander Hoogendoorns radiosändning uppmärksammade till och med arbetsgruppen "Jan van Haasteren saknade pusselbitar". Du kan lyssna på fragmentet igen här:
Om du vill bidra till detta projekt för meningsfulla dagaktiviteter OCH omedelbart hjälpa människor som saknar en eftertraktad pusselbit, kan du också lämna in ditt ofullständiga pussel på René van der Zwet från Puzzlingworld vid Zuideinde 1 C i Roelofarendsveen.
Hur fungerar folket i Jan van Haasterens saknade pjäser?
Personernas aktiviteter för dagaktiviteterna klassificeras per person. Om ett ofullständigt pussel kommer in deltar flera personer, var och en med sina uppgifter. En person sorterar bitarna efter färg, någon annan sorterar efter form och en annan person ser till att bitarna är snyggt ordnade på en bricka med en gummimatta ovanpå, så att bitarna inte rör sig. Och ännu en annan lägger pussel och ännu en letar efter de efterfrågade pusselbitarna. När ett pussel väl är helt sammanställt går det tillbaka in i lådan i delar så att det inte behöver göras igen senare om en andra person också kommer med en begäran om en saknad pusselbit från samma pussel.
Hur fungerar det när en förfrågan om en saknad bit kommer in?
Människor skickar ett foto via e-post av deras ofullständiga pussel, vilket tydligt visar vilken bit som saknas. Om detta pussel finns i 1 av skåpen kan de anställda i dagverksamheten leta efter pusselbiten i den relevanta rutan, där - om allt går som det ska - pusslet redan är placerat. En anställd på dagverksamheten tar sedan ett foto av pjäsen, som sedan först skickas till den som tappat lappen för kontroll. Om det är rätt bit skickas det för 1 euro. Att lägga pusslen och hitta en saknad bit ger ett stort lyft för de anställda på daghemmet. Det här är jättebra för alla att bidra till och även lägga in pussel här, om du vill bli av med det.
JvH saknade bitar – Vill du se den igen i en video?
Köpte du ett nytt Jan van Haasteren-pussel? Och sedan: Min Jan van Haasteren pusselbit saknas!
I det här fallet talar vi om ett "ofullständigt" pussel och du kan kontakta JUMBO. Det är naturligtvis möjligt att du har köpt ett helt nytt pussel, och du ska klara det och då visar det sig att ditt Jan van Haasteren-pussel saknar en bit. Detta händer inte ofta, men då och då kan det hända att ett helt nytt pussel saknar en bit. I förväg: JUMBO sätter en garantitid på 2 år på alla sina produkter – datumet på kvittot är ledande. Om du saknar en bit och du fortfarande är inom garantiperioden kan du fortsätta till texten nedan och steg-för-steg-planen nedan. Om du faller utanför 2 års garantiperioden kan Jumbo tyvärr inte göra något åt dig. Dessa 2 år verkar ganska långa för mig.
Här kan två situationer uppstå, nämligen:
- Du köpte ett nytt pussel och du har kvittot
- Du köpte ett nytt pussel och du HAR INTE kvittot
Förklaring av situation 1. Du har köpt ett nytt pussel och du har kvittot
I så fall är Jumbo väldigt flexibel – och följ sedan steg-för-steg-planen nedan (och jag tog pussel 'The Storm' av Jan van Haasteren, nummer 19001):
– Gå till webbplatsen JUMBO till denna sida
– För den första frågan: 'Vem är frågan avsedd för?' välj "Kundservice" (exempel: se bilden nedan)
– För den andra frågan: "Vad handlar din fråga om?" välj "saknad pusselbit" (exempel: se bilden nedan)
– Fyll i så fullständigt som möjligt i formuläret under 'Produktdetaljer'. (exempel: se bilden nedan)
Du har några specifika fält att fylla i här. Jag visar detta med exemplet med pusslet "Stormen".
* Fält 'Artikelnummer', här är en förklaring "Du hittar artikelnumret, som består av 5 siffror, på sidan av lådan"† Detta är numret på pusslet, och i fallet med pusslet 'The Storm' kommer du att se det skrivet så här på sidan av rutan:
* Fält 'Artikelnamn': ange namnet på pusslet här, i det här fallet 'Jan van Haasteren 'The Storm' pussel 1000 bitar'
* Fält "Kategori": välj "Pussel"
* Fältet 'Satskod', här är en förklaring "Satskoden finns på insidan av locket på etiketten. Det ser ut så här: 19172_V01_B_LID_01-06-2019".
Jag hade faktiskt aldrig sett den här koden själv, men du kan verkligen hitta den på insidan av lådan, i fallet med pusslet "The Storm":
I det här fallet är det koden: 19001_V01_box-lid_01-01-2014 (exempel: se bilden nedan)
– Fyll i så fullständigt som möjligt i formuläret under 'Kontaktuppgifter'.
– Vid 'Välj fil' väljer du en kopia av inköpsbeviset
Till exempel skulle formuläret se ut så här (eller se det färdiga exemplet BIG):
Förklaring av situation 2. Du har köpt ett nytt pussel och du HAR INTE kvittot
Om du inte längre har ditt kvitto kan JUMBO inte skicka dig en ny produkt eller saknad pusselbit "gratis". I detta fall får du en översikt över kostnaderna från JUMBO om du ANTINGEN vill ha ett nytt pussel ELLER vill ta emot en saknad bit. Sedan får du själv bestämma om du vill betala för detta.
Letar du efter pusslet "Jan van Haasteren The Missing Piece"?
Detta pussel på 1000 bitar tillkännagavs eller "avslöjades" söndagen den 11 april kl. 16.00 och kommer att finnas till försäljning från den 17 april. Detta pussel är en hyllning till människorna bakom organisationen "Jan van Haasteren saknade bitar". Vilken vacker och speciell gest från konstnären Jan van Haasteren! Ta också en titt på reaktionen på Facebook av 'JvH Missing Pieces':
Vill du läsa mer om detta pussel? Se sedan pusselsidan för 'Jan van Haasteren The Missing Piece".